Boer Bloem


De bloei van het fleurigste biertje van België

Patrick Naudts, eigenaar van perkplantenbedrijf Fleurig, ontwikkelt alcoholvrij bier op basis van bloemen – en met succes. In het televisieprogramma Boerenjaar vertelt hij over zijn droom om een bloemenbier te brouwen. Inmiddels verspreid zijn fleurige biertje zich als een lopend vuurtje door Noord-België en begint ook de Nederlandse markt te verkennen. De bijzondere gisting en de afwerking met bloemenextracten maken het speciaalbier uniek in zijn soort. We spraken Patrick over het ontstaan en de ontwikkeling van Boer Bloem.



Het begon allemaal toen Patrick werd geselecteerd voor het Belgische televisieprogramma Boerenjaar. Boerenjaar volgt zo'n 10 boeren door de seizoenen heen. “Boer zijn is geen nine-to-five job, maar een way of life”, beschrijft het programma op de Belgische streamingdienst GoPlay. De uitdagingen voor de verschillende boerenfamilies zijn groot, maar de passie waarmee ze hun werk doen is nog veel groter. Hetzelfde geldt voor Patrick, die voor een van de grootste uitdagingen in zijn leven kwam te staan. “De week dat de lockdown begon, kreeg ik ook een bericht dat ik prostaatkanker had. Ik wist niet waar ik me eerst zorgen over moest maken, mijn bedrijf of mijn gezondheid.” Samen met zijn vrouw Leen zijn zij de trotse eigenaren van Fleurig, een letterlijk en figuurlijk bloeiend bedrijf dat allerlei perkplanten kweekt en ook gemeentelijke bebloeming doet.


Een droom die uitkwam


De broer van Patrick is eigenaar van De Proefbrouwerij, een brouwerij in Lochristi waar verschillende 'private label' speciaalbieren worden ontwikkeld en wereldwijd gedistribueerd. Tijdens de opnames benoemde Patrick al dat zijn broer in dezelfde regio een brouwerij had. “Ik vertelde de regisseurs dat het mijn droom was om een bloemenbiertje op de markt te brengen.”

Met Fleurig gaat het ondertussen goed. Het familiebedrijf kweekt niet alleen bloemen voor Nederland, maar ook voor Engeland en Duitsland. Er is meer werk dan de twee aankunnen. “Bij het kweken van perkplanten ligt de nadruk op het voorjaar”, vertelt Patrick. “Dan zetten we alles in en werken we ook met seizoenarbeiders. In het najaar is het daardoor een stuk rustiger.” Toen de regisseurs van Boerenjaar hoorden van Patricks droom om een biertje te brouwen, stelden ze voor om het uit te zenden. De broer van Patrick was ook een voorstander van het ontwikkelen van een bier. “Op de Belgische markt was er nog genoeg ruimte op het gebied van alcoholvrij speciaalbier”, zegt Patrick. En zo werd het bloemenbier van Patrick gebrouwen in De Proefbrouwerij.


Van bloem naar bier


Het proces werd al snel in gang gezet. Binnen een jaar waren de eerste proefbrouwsels klaar. Ook is Patrick erin geslaagd een goede naam te vinden. “Boer Bloem is eenvoudig, bekt goed en omvat alles.” Boer Bloem wordt gebrouwen met de klassieke basisgrondstoffen (gerst, water, hop), maar heeft fruitige ondertonen met een typisch zuurtje door de toevoeging van bloemen. Dat contrast is een van de elementen die het bier zo uniek maken op de speciaalbiermarkt. Het bier is alleen in blik verkrijgbaar – een bewuste keuze. “Blikjes zijn extreem recyclebaar. Daarnaast is het ook nog eens beter voor het bier, omdat bier bij blootstelling aan licht van kwaliteit kan veranderen. Wat het nog milieuvriendelijker maakt is dat het plastic omhulsel van het blik kan worden afgescheurd, zodat het verder kan worden gescheiden in het afval.”

Langzaamaan begon Patrick het bier te verkopen, bijvoorbeeld op beurzen. Bij de tuincentra in de omgeving van Lochristi kwam de verkoop van het bier echt op gang.  “Dit zijn mensen die heel actief zijn geweest met het bier en het ook promoten”, zegt Patrick. “Dat maakte het ons natuurlijk heel gemakkelijk.” Het woord zette door in de horeca in Noord-België, vooral bij de cafés en kroegen die zichzelf bestempelden als 'net anders dan anders'. Al snel volgden supermarkten, al is Patrick daar nu niet zo happig op. Hij bemoeid zich er echter niet al te veel mee. “We laten het gewoon op z’n gemakje gaan”, zegt hij ontspannen. “Het moet nog altijd wel plezant blijven.” 


Nieuwe gewoontes, vertrouwde smaak


De keuze voor alcoholvrij was niet geheel toevallig. “Toen ik 25 was, dronk iedereen wel eens een biertje”, begint Patrick. “Maar tegenwoordig zie je steeds meer dat ook jongeren kiezen voor alcoholvrij bier. Sterker nog, zo'n 35% van de jongeren drinkt zelfs geen alcohol meer.” Patrick was dan ook blij verrast toen hij van de jongere generaties zoveel positieve reacties op Boer Bloem kreeg. Hiermee verbreedde hij ook zijn doelgroep en ook distribueert hij Boer Bloem bijvoorbeeld in studentencafés. “Het is altijd leuk om zulke spontane reacties te krijgen.”

Boer Bloem wordt koud geserveerd in een wijn- of champagneglas. De smaak komt vooral door de vlierbloesem. “Ik heb veel ervaring met vlierbloesem. Het is ook een herkenbare smaak, omdat het vaker in drankjes wordt gebruikt”, zegt Patrick. De typische licht oranje-roze kleur komt van de hibiscus. “De hibiscus speelt natuurlijk ook een rol in de smaak, maar wordt vooral gebruikt vanwege zijn mooie kleur. De vlierbloesem doet het werk qua smaak. Sommige mensen halen er hun neus voor op, anderen vinden het fantastisch.” De uitgesproken smaak is gewaagd, maar bewust gekozen. “We hebben een enorme biercultuur in België, maar de bieren zijn de laatste decennia systematisch gezoet. De oudere bieren waren een stuk bitterder en zuurder. Door de commercialisering en de frisdrankcultuur zijn speciaalbieren ook zoeter gaan smaken”, legt Patrick uit. “Met Boer Bloem wil ik terug naar die oersmaken van Belgisch bier: een beetje bitter en een beetje zuur.”



Tekst: Belinda Limani - De TuinMarkt (BMG Handelsmedia)